HomeTrajectenOver onsNieuwsContactCHA-Online
Veel
voorkomende
afkeurmeldingen
Terug naar overzicht
Als uw declaratie wordt afgekeurd, dan gebruiken zorgverzekeraars een melding om aan te geven waarom de declaratie is afgewezen. Dit zijn landelijke meldingen die vaak voor verschillende zorgsoorten worden gebruikt. Vandaar dat niet altijd duidelijk is wat u kunt doen om een goede herdeclaratie in te sturen. 
CHA heeft gekeken naar welke afkeurmeldingen in het afgelopen jaar het meeste zijn gebruikt. Per melding geven we aan wat de oorzaak van de afkeur kan zijn en wat u kunt doen om een goede herdeclaratie in te sturen. Wij delen hieronder graag een aantal veel voorkomende afkeurmeldingen:

  • Cliënt is niet verzekerd  
    Met de ingevulde patiëntgegevens kan geen geldige basisverzekering worden gevonden (bij deze verzekeraar). Controleer of de gegevens correct zijn en doe een COV-controle. Wij adviseren u om voor het indienen van uw declaratie altijd een COV-controle te doen. 
  • Prestatie voldoet niet in combinatie met eerdere prestatie
    Deze melding betekent meestal dat er een "Eerste Uitgifte gesprek" is gedeclareerd terwijl de patiënt in het afgelopen jaar al eerder een vergelijkbaar geneesmiddel heeft gehad. Dien een herdeclaratie met een WMG-code zonder dit gesprek.
  • Zorgverlenerscode behandelaar/uitvoerder heeft geen overeenkomst met declarerende praktijk of instelling
    De AGB-code van de apotheker in uw declaratie, is bij Vektis niet gekoppeld aan de AGB-code van de praktijk. Controleer de ingevulde AGB-codes en vul de AGBcode in van de apotheker die op de leverdatum werkzaam was bij uw praktijk.

Heeft u een vraag over een van de bovenstaande afkeurmeldingen? Of een andere afkeurmelding? Neem dan contact op met onze Servicedesk via servicedesk@cha.nl. U kunt ook bellen naar 070 411 22 20. 
Copyright © 2022
Clearing House Apothekers
Website created by Clic.nl
Hartelijk dank voor uw aanvraag!
Wij nemen zo spoedig mogelijk contact met u op. Als u in de tussentijd vragen heeft, dan kunt u contact opnemen met onze Servicedesk via 070 411 22 20.
Hartelijk dank voor uw aanvraag!
Wij nemen zo spoedig mogelijk contact met u op. Als u in de tussentijd vragen heeft, dan kunt u contact opnemen met onze Servicedesk via 070 411 22 20.