header-apothekers Apothekers

Vergoeding geïmporteerde geneesmiddelen

op .

De afgelopen periode zijn er steeds meer vergunningen uitgegeven voor het importeren van geneesmiddelen uit het buitenland. Deze vergunning betekent dat de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) toestemming geeft om, bij een geneesmiddeltekort in Nederland, een product uit een ander EU- of MRA-land te importeren. Deze toestemming betekent niet dat het geïmporteerde middel in alle gevallen wordt vergoed.

Fabrikanten dienen een tekort aan het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (CBG) te melden. Het CBG en de IGJ bepalen daarna gezamenlijk of er toestemming wordt gegeven om een middel te importeren en voor welke indicaties deze toestemming geldt. Dit besluit wordt gepubliceerd in de Staatscourant en op de website van de IGJ. Pas na deze publicatie mag u het middel afleveren en kunnen verzekeraars het middel vergoeden. Verzekeraars kunnen aanvullende voorwaarden stellen aan een vergoeding.

Heeft u vragen over de vergoeding van een geïmporteerd geneesmiddel, dan adviseren wij u contact op te nemen met de verzekeraar.

Gebruik CHA-Online om datalekken te voorkomen

op .

Afgelopen week bleek dat de meeste datalekken door de zorgsector gemeld worden. De meest voorkomende vorm van een datalek is het versturen van gegevens aan de verkeerde ontvanger. Om dit risico te beperken, adviseren wij om zo veel mogelijk gebruik te maken van CHA-Online. CHA-Online is een beveiligde applicatie die alleen beschikbaar is als u toegang heeft tot het ZAP-netwerk. Dit netwerk is afgeschermd van het openbare internet als extra beveiliging.

Via CHA-Online hebt u toegang tot alle informatie rondom uw declaraties, retourinformatie en betalingen. U kunt deze informatie in CHA-Online bekijken of de overzichten met retourinformatie en betalingsspecificaties downloaden. Deze bestanden worden minimaal 1 jaar lang beschikbaar gesteld dus u hebt gelijk een centraal archief met alle relevante informatie.

U betaalt een vast bedrag per maand voor het gebruik van CHA-Online. U kunt dus alle collega’s die betrokken zijn bij de administratie van uw apotheek toegang geven tot CHA-Online. Daardoor is het niet meer nodig om deze informatie via e-mail met elkaar te delen. Wilt u meer weten over CHA-Online, neemt u dan contact op met onze Servicedesk via telefoonnummer 070 – 411 22 20 of per e-mail via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Opstellen Declaraties: de makkelijkste manier om correct te declareren

op .

Als uw declaraties aansluiten op de prijsafspraken die u met verzekeraars hebt gemaakt, bespaart u veel tijd in uw administratie. U krijgt immers minder prijscorrecties terug, hoeft niet te controleren of u niet te weinig betaald krijgt en u hoeft minder correcties in uw boekhouding door te voeren.

Maar het inregelen van al die prijsafspraken kost u ook veel tijd. Vandaar dat CHA de dienst Opstellen Declaraties aanbiedt. U heeft dan wel de voordelen van correcte declaraties, zonder de kosten om uw systeem goed in te regelen. Opstellen Declaraties werkt zo:

  • U stuurt een keer per jaar uw prijsafspraken met verzekeraars aan CHA door. Dit mag gewoon een kopie zijn van het (relevante onderdeel van het) contract – u hoeft zelf niets uit te zoeken.
  • CHA vertaalt deze prijsafspraken naar de juiste bedragen voor alle middelen die u levert, uw WMG- en uw prestatietarieven.
  • CHA zet deze bedragen iedere maand automatisch in uw AIS. Zo weet u bij het afleveren al welk bedrag vergoed wordt.
  • U stuurt net als altijd al uw declaraties naar CHA. Omdat CHA de juiste bedragen in uw AIS heeft gezet, declareert u de juiste bedragen.
  • CHA voert nog een extra controle uit om er zeker van te zijn of de declaraties echt kloppen. Hierbij wordt o.a. rekening gehouden met niet leverbare middelen en de IDEA-vergoeding.
  • CHA controleert de retourinformatie die verzekeraars na hun controles terugsturen. Als er nog prijscorrecties worden uitgevoerd, zoekt CHA uit hoe dit kan en of dit terecht is.
  • Uiteraard is het hele traject te volgen via CHA-Online zodat u altijd kunt zien wat er met uw declaraties gebeurt.

Wilt u volgend jaar ook correcte declaraties zonder tijd kwijt te zijn aan het inregelen van uw systeem, neemt u dan contact op met onze Servicedesk via telefoonnummer 070 – 411 22 20 of per e-mail via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Button nieuws