header-apothekers Apothekers

Declareer de GVS-bijbetaling rechtsreeks bij IAK per 2018

op .

Voor geneesmiddelen die vanaf 1 januari 2018 worden verstrekt, kunt u de eigen bijdrage rechtstreeks bij IAK Verzekeringen declareren. Uw voordeel is dat u het volledige GVS bedrag vergoed krijgt vanuit IAK. Mocht de vergoeding voor de verzekerde gemaximeerd zijn, dan verhaalt IAK het  teveel betaalde bij de verzekerde. U kunt in uw apothekersinformatiesysteem (AIS) bij de basisgegevens per verzekeraar inregelen dat de GVS bijbetaling gedeclareerd kan worden bij de zorgverzekeraar.

CHA tips & tricks: controleren of uw declaraties binnen zijn

op .

Nadat u uw declaraties bij CHA hebt ingediend, kunt u gemakkelijk controleren of wij deze ook kunnen verwerken. U logt hiervoor in op CHA-Online en klikt vervolgens op de balk van de laatste declaratiemaand. Vervolgens ziet u hieronder de status van uw declaraties over de betreffende maand verschijnen.

Binnen het menu Facturen kunt u uw ingediende bestanden per UZOVI bekijken. Hier ziet u de door CHA ingelezen facturen en de status per factuur. Waar kunt u onder meer op letten nadat u uw declaraties hebt ingediend (klik hier voor de afbeelding)?

  • Maand: controleer of u de juiste maand actief hebt staan.
  • Aantal facturen: bovenaan het scherm ziet u om hoeveel facturen het in totaal gaat. Controleer of dit aantal overeenkomt met de door u verstuurde bestanden.
  • Grootste verzekeraar: ga na of de factuur van uw grootste verzekeraar tussen de ontvangen bestanden staat.
  • Status afgekeurd: heeft een factuur de status 'afgekeurd', ga dan de reden hiervoor na bij de factuuracties op het startscherm van CHA-Online. Lever vervolgens na uw correcties een nieuw bestand aan.


Let op: CHA voert een technische controle uit op de bestanden die u indient. Hierbij wordt nagegaan of het bestand voldoet aan de technische vereisten van de landelijke standaard. Hierdoor kan het enige tijd duren voordat uw facturen in CHA-Online zichtbaar zijn. Als het bestand wordt afgekeurd tijdens de technische controle, dan ontvangt u hier via de e-mail bericht over met de oorzaak van het probleem.

Opstellen Declaraties: prijsafspraken 2018

op .

Binnen de dienst Opstellen Declaraties gebruiken wij uw contractinformatie om te zorgen dat u de juiste bedragen declareert. Voor het inregelen van de afspraken voor 2018 ontvangen wij graag al uw farmacie- en hulpmiddelencontracten voor 2018. Indien u nog niet alle contracten hebt, hoeft u niet te wachten maar kunt u ook alvast aanleveren wat wel bekend is. Op deze manier hebben wij de tijd om alle prijzen correct in ons systeem te zetten. Ook als u geen contract sluit of wanneer een contract doorloopt, horen wij dat graag. Bent u aangesloten bij PACT of Alliance zorgmakelaar, dan hoeft u geen contracten op te sturen. Wij krijgen de afspraken centraal aangeleverd van deze partijen. Het aanleveren kan op twee manieren:

  • Inscannen en e-mailen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
  • Faxen naar 070 – 411 22 50

Wanneer?
Wij verzoeken u om de contracten die u voor 2018 hebt gesloten zo spoedig mogelijk aan ons door te geven. Wanneer u momenteel al contracten in uw bezit hebt, dan ontvangen wij deze graag om de afspraken tijdig te kunnen verwerken. Wanneer wij uw prijsafspraken uiterlijk vrijdag 8 december binnen hebben, dan staan de prijzen gegarandeerd in het inspoelbestand van januari 2018.

Interesse in de dienst voor 2018?
Maakt u nog geen gebruik van de dienst Opstellen Declaraties, maar wilt u graag weten welke voordelen deze dienst u biedt? Neem dan contact op met onze Servicedesk via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of telefoonnummer 070 – 411 22 20 voor het opvragen van informatie.

Button nieuws