header-apothekers Apothekers

Zilveren Kruis: 2 verstoringen declaratieverkeer

op .

Afgelopen maand heeft Zilveren Kruis helaas te maken gehad met twee verstoringen in het verwerken van farmaciedeclaraties.

De eerste verstoring gaat over declaraties van insuline pennaalden die onterecht zijn afgekeurd. Dit betreft declaraties voor verzekerden met een restitutiepolis bij alle labels van Zilveren Kruis. Deze verstoring is inmiddels verholpen en Zilveren Kruis heeft aangekondigd de onterechte afwijzingen zelf te herstellen. U hoeft hiervoor geen herdeclaratie in te sturen.

De tweede verstoring betreft een vertraging in de verwerking en betaling van declaraties die in de eerste dagen van oktober zijn ingestuurd. Deze declaraties worden niet allemaal binnen de afgesproken termijn van 14 dagen verwerkt en uitbetaald. Zilveren Kruis heeft toegezegd dat alle declaraties eind oktober volledig zijn verwerkt en betaald.

Opstellen declaraties: wat kunt u van CHA verwachten

op .

Inmiddels zijn de onderhandelingen over de contracten voor 2020 in volle gang. De afspraken die in deze contracten gemaakt worden, bepalen onder andere de vergoeding die u volgend jaar per verzekeraar kunt declareren. Met de dienst Opstellen Declaraties maakt CHA dit zo gemakkelijk mogelijk voor u. 

Als u al gebruik maakt van deze dienst, zullen wij u vanaf begin november vragen of u (een kopie van) de nieuwe prijsafspraken aan ons toe kunt sturen. Wij vertalen deze afspraken dan naar inspoelbestanden voor uw WMG-tarieven, artikelprijzen en declaratieparameters (bijv. of de verzekeraar een preferentiebeleid voert). Bij deze opvraag, vragen wij u gelijk of u ook wilt dat wij particuliere prijzen voor u inregelen. Als u dit wilt, zetten wij die prijzen ook in onze inspoelbestanden. Wij zullen de eerste inspoelbestanden voor 2020 in december aanmaken zodat u goed voorbereid bent op het nieuwe jaar.

Als u nog geen gebruik maakt van deze dienst, maar wel zeker wilt weten dat u het afgesproken bedrag correct declareert, neemt u dan contact op met onze Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Dagtarief-Dienst: meldingen op CHA-Online

op .

Voor veel hulpmiddelen krijgt u niet meer betaald voor het artikel dat u levert, maar ontvangt u een dagtarief. Dit is een vaste vergoeding per dag dat een patient gebruik maakt van het geleverde materiaal. De hoogte van deze vergoeding wordt bepaald door het profiel van de patient.

CHA kan u helpen om deze dagtarieven correct te declareren. U registreert de patienten en profielen in CHA-Online en stuurt daarna een declaratie voor het geleverde middel aan CHA. Wij zetten die declaratie voor u om naar een declaratie met het juiste profiel en aantal dagen. Bij het omzetten van deze declaraties voeren we gelijk twee controles uit: hebt voor alle patienten die een levering hebben gehad ook een profiel geregistreerd; en heeft u voor alle geregistreerde patienten ook een levering gedeclareerd. Het resultaat van deze controles wordt bij de Patientacties op CHA-Online gemeld. Hier kunt direct een profiel registreren of beeindigen en akkoord geven voor de declaratie die CHA instuurt.

CHA laat deze meldingen maximaal 1 jaar staan. Dat betekent dat we begin januari de meldingen uit 2018 weghalen. Als u nog openstaande meldingen uit 2018 heeft, adviseren wij u om die nog voor de jaarwisseling te verwerken.

Button nieuws