HomeTrajectenOver onsNieuwsContactCHA-Online
Declaratieproces
CAK
CAK
U heeft medisch noodzakelijke zorg verleend aan een onverzekerde. Voor de vergoeding van de zorgkosten kunt u gebruik maken van de subsidieregeling medisch noodzakelijke zorg aan onverzekerden. U kunt uw declaraties voor de subsidieregeling digitaal indienen bij Clearing House Apothekers (CHA). Het gaat hierbij om de declaraties ten behoeve van het CAK (UZOVI 3356). Dankzij het digitaal declareren maken wij het declaratieproces makkelijker voor u als apotheker.

Meer informatie de subsidieregeling medisch noodzakelijke zorg aan onverzekerden vindt u op de website van het CAK.
CAK website
Heeft u zorg verleend aan een onverzekerde met BSN en is de onverzekerde vindbaar via een COV? Dan dient u uw declaratie in te dienen via de Regeling Medische zorg Oekraïense Ontheemden (RMO). Om gebruik te kunnen maken van de RMO dient u een overeenkomst af te sluiten. Indien u reeds gecontracteerd bent voor de RMA, dan geldt deze overeenkomst ook voor de RMO. Mocht u nog niet gecontracteerd zijn, dan kunt u in aanmerking komen door een mail te sturen naar overeenkomsten@rmoekraine.nl onder vermelding van uw AGB-code. 
Declareert u
voor het eerst?
Sluit dan eerst een DAEB-overeenkomst af met het CAK. Op de website van het CAK leest u hoe u dit regelt. Als u de DAEB-overeenkomst naar het CAK (per post) heeft opgestuurd, dan kunt u uw declaratie direct indienen.
Wat wordt er van u verwacht?
Het indienen van uw declaratie ten behoeve van de subsidieregeling medisch noodzakelijke zorg aan onverzekerden (UZOVI 3356) verloopt volgens de AP304-standaard en dient u in via CHA. U kunt uw declaraties indienen via CHA-Online of declaratiescha@cha.nl.

U declareert de geleverde medicatie en de vergoeding voor de receptregel. Daarnaast dient u bij de registratie van de verstrekking de volgende vereiste gegevens te registreren in uw AIS:
- Geslacht
- Naam en voorletters
- Geboortedatum  
- Landcode/Nationaliteit/Etniciteit
Uw declaratie indienen
Maakt u gebruik van het Basis-, Gemak- of Zeker-Traject van CHA? Declareer dan via CHA-Online.

Als u geen gebruik maakt van de diensten van CHA, dan stuurt u uw declaratiebestand (AP304-bestand) via e-mail naar declaratiescha@cha.nl. Wij nemen geen PDF-bestanden in behandeling.

Het is niet mogelijk om uw declaraties ten behoeve van het CAK (3356) in te dienen via VECOZO.  

Heeft u uw declaraties over de maanden maart 2022 en april 2022 al via de standaard ‘papieren’ formulieren opgestuurd naar het CAK? Dan kunt u deze declaraties niet digitaal indienen.
Retourinformatie
Inhoudelijke controle op de declaratie wordt door het CAK uitgevoerd. Na de controle volgt uw retourinformatie vanuit het CAK.

Voor de verwerkingstermijn van uw declaratie verwijzen wij naar de website van het CAK
Hoe ontvang ik de betaling van mijn factuur?
Indien u gebruik maakt van het Basis-Traject van CHA, ontvangt u het bedrag rechtstreeks van het CAK. Maakt u gebruik van het Gemak- of Zeker-Traject? En heeft u uw declaraties aan de start van een nieuwe maand ingediend? Dan ontvangt u de vergoeding 19 dagen na het indienen van uw declaratie via CHA.

Maakt u geen gebruik van de diensten van CHA? Dan ontvangt u het bedrag rechtstreeks van het CAK.

Bent u een dienstapotheek? Dan vergoedt het CAK de ANZ-tarieven die u ook bij zorgverzekeraars declareert.
Tarieven CAK
Het CAK vergoedt uw declaratie (subsidieaanvraag) volgens de WMG-tarieven. Bekijk de tarieven van het CAK via onderstaande button.
Servicedesk
Heeft u vragen over de subsidieregeling? Dan verzoeken wij u contact op te nemen met het CAK.  

Heeft u vragen over het indienen van uw declaraties? De medewerkers van onze Servicedesk helpen u graag. U kunt contact opnemen via servicedesk@cha.nl of 070 411 22 20.

De Servicedesk is op werkdagen bereikbaar tussen 09:00 en 17:00 uur. 
Clearing House Apothekers (CHA) is al 27 jaar
dé landelijke expert op het gebied van farmaciedeclaraties.
Copyright © 2022
Clearing House Apothekers
Website created by Clic.nl
Hartelijk dank voor uw aanvraag!
Wij nemen zo spoedig mogelijk contact met u op. Als u in de tussentijd vragen heeft, dan kunt u contact opnemen met onze Servicedesk via 070 411 22 20.
Hartelijk dank voor uw aanvraag!
Wij nemen zo spoedig mogelijk contact met u op. Als u in de tussentijd vragen heeft, dan kunt u contact opnemen met onze Servicedesk via 070 411 22 20.