header-apothekers Apothekers

Vraag & Antwoord

1. Wat is het verschil tussen een CHA- en Postbus-verzekeraar?

Alle farmaciedeclaraties worden verwerkt door verzekeraars. Een aantal verzekeraars heeft de volledige verwerking van farmaciedeclaraties aan CHA uitbesteed. Dit zijn CHA-verzekeraars. Andere verzekeraars verwerken de declaraties zelf, dit zijn Postbus-verzekeraars. Via deze link kunt u een overzicht openen met CHA- en Postbus-verzekeraars.

2. Er zijn declaratieregels afgekeurd maar ik begrijp de melding niet. Waar kan ik meer informatie vinden?

In de declaratieverwerking kunnen regels worden afgekeurd, bijvoorbeeld als ze dubbel zijn gedeclareerd of de patiënt niet bij die verzekeraar is verzekerd. Hiervoor zijn landelijk standaardmeldingen afgesproken die gebruikt worden om de afkeuring toe te lichten. Op CHA-Online vindt u een overzicht met de tien meest voorkomende foutmeldingen. 

3. Wanneer worden mijn declaraties uitbetaald?

Dat is afhankelijk van de verzekeraar en het moment dat u de declaratie hebt ingediend. Alle declaraties in het CHA-Traject die voor de zesde dag van de maand zijn ingediend, worden op, of zo spoedig mogelijk na de 20e uitbetaald. Postbus-verzekeraars hanteren verschillende betaaltermijnen. Voor specifieke informatie kunt u het best in uw contract kijken. Via deze link opent u een overzicht met betaaldata van CHA in 2017. 

4. Waarom moet ik ieder half jaar mijn wachtwoord voor CHA-Online resetten?

Dit is een veiligheidsmaatregel om er zeker van te zijn dat niemand onbedoeld mee kan kijken. Door het wachtwoord ieder half jaar opnieuw in te stellen weet u zeker dat uw gegevens goed beschermd zijn. 

5. Ik heb mijn declaraties voor CHA na de 5e aangeleverd. Worden ze deze maand nog uitbetaald?

Tot en met de vijfde dag van de maand kan CHA een betaalgarantie geven voor declaraties in het CHA-Traject. Declaraties die na de vijfde worden aangeleverd, worden nog wel verwerkt maar wij kunnen niet garanderen dat ze nog worden uitbetaald. Als het een grote declaratie is, kunt u contact opnemen met onze Servicedesk om te kijken of er een oplossing mogelijk is.

 6. Ik twijfel of de huidige dienstenmodule nog bij mijn praktijk past, kunt u mij hierbij adviseren?

In de farmacie verandert veel dus het kan best dat uw wensen rondom de dienstverlening van CHA ook wijzigen. Als u dit contactformulier invult met uw vragen, nemen wij zo spoedig mogelijk contact op om uw situatie te bespreken.

 7. Hoe kan ik mijn declaraties bij CHA aanlevern?

Alle farmaciedeclaraties voor CHA-verzekeraars worden bij CHA aangeleverd. U kunt deze declaraties direct bij CHA aanleveren door ze te e-mailen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of door de bestanden up te loaden via CHA-Online. U kunt al uw bestanden in een keer bij een e-mail of in een ZIP-bestand toevoegen. Ook de declaraties die voor CHA-verzekeraars bij Vecozo worden ingediend, worden door CHA ontvangen. De wijze van aanleveren heeft geen invloed op de verdere verwerking door CHA.

Voor Postbus-verzekeraars dient u uw declaraties wel direct bij CHA aan te leveren als u deelneemt aan het Postbus- of Postbus Plus-Traject. U kunt deze bestanden ook uploaden via CHA-Online of e-mailen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

8. Ik heb een ontvangstbevestiging gehad maar zie mijn declaraties niet op CHA-Online. Worden mijn declaraties verwerkt?

Iedereen die declaraties bij CHA aanlevert, ontvangt een ontvangstbevestiging. Dit is alleen een melding dat wij uw bestanden hebben ontvangen. Hierna wordt er nog een technische controle gedaan of uw declaraties verwerkt kunnen worden. Als uw declaraties in orde zijn, ziet u ze ook op CHA-Online. Als de declaraties niet in orde zijn, worden ze afgekeurd. Uw declaraties kunnen dan niet worden verwerkt.

In de eerste dagen leveren veel zorgverleners de declaraties tegelijkertijd aan. Daardoor kunnen er enkele uren verstrijken tussen het uitsturen van de ontvangstbevestiging en de technische controle.

 9. Ik krijg een computerbestand van CHA wat ik niet kan lezen. Waar is dit voor?

Dit is een zogenaamd AP305-bestand. De AP305 is een retourbestand met daarin alle afgekeurde en gecorrigeerde regels. Als het goed is ontvangt u van iedere declaratie een retourbestand. U kunt dit bestand inlezen in uw apotheekinformatiesysteem voor het indienen van herdeclaraties. U kunt ook zonder AP305-bestand via de actielijst op CHA-Online herdeclareren.

Als u geen gebruik wilt maken van de AP305-bestanden kunt u in CHA-Online aangeven dat u ze niet meer wilt ontvangen.

 10. Welke voordelen bieden de diensten van CHA voor mij als apotheker?

Clearing House Apothekers vermindert de administratie in uw praktijk en helpt u met een gemakkelijk declaratietraject. Zo zorgen wij dat u altijd correcte bedragen declareert bij al uw verzekeraars, ongeacht de prijsafspraken. Ook kunnen wij u helpen om het effect van uw contract inzichtelijk te maken. Kijk voor meer informatie op onze pagina voor apothekers.

Button nieuws