header-home apothekers verzekeraars

Beveiligde retourinformatie

op .

De afgelopen jaren is er steeds meer aandacht voor de beveiliging van persoonsgegevens. Ook in uw declaraties staat privacygevoelige informatie, zoals gegevens over uw patiënten en geleverde medicatie. Vandaar dat het belangrijk is dat deze informatie goed wordt beschermd. Dit betekent in de dagelijkse praktijk helaas wel dat er meer stappen nodig zijn bij de verwerking van uw declaraties en retourinformatie. Een van die stappen is dat alle retourinformatie die CHA met apotheken deelt, volgens de huidige privacywetgeving beveiligd moet worden. Hiervoor bieden wij twee opties.

We zetten alle retourinformatie op CHA-Online. CHA-Online is een beveiligde applicatie die afgeschermd is van het openbare internet. Als u bent ingelogd gaat u in het menu links naar de optie CHA-info en vervolgens kiest u voor de optie Rapportages. Hier vindt u alle retourinformatie die CHA in het afgelopen jaar heeft verstuurd. 

Als u de retourinformatie liever per e-mail wilt ontvangen, moeten wij dit in een beveiligd ZIP-bestand aan u sturen. U ontvangt dan eerst een e-mail met een beveiligde bijlage. Daarna versturen we een apart bericht met het wachtwoord om dit ZIP-bestand te openen. Omdat de bijlage beveiligd is, dient u gebruik te maken van WINZIP (betaald) of 7ZIP (gratis) om het bestand te openen.

Als u nog vragen hebt, kunt u contact opnemen met onze Servicedesk via telefoonnummer 070 – 411 22 20 of per e-mail via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Aanvulling herstelactie single source middelen Zilveren Kruis

op .

Eerder deze maand berichtten wij over een herstelactie die Zilveren Kruis op dit moment uitvoert bij apotheken met een IDEA-contract. Dit betreft een verrekening van de Zilveren Kruis Prijscorrectie (ZPC) die in 2018 onterecht niet is ingehouden bij de vergoeding van single source middelen. In eerdere berichtgeving gaf Zilveren Kruis aan dat deze correctie alleen betrekking had op de periode 1 januari tot en met 17 maart 2018. Dit bleek niet correct: de herstelactie betreft het hele jaar 2018.

Wij zijn overleg met Zilveren Kruis om te zien hoe deze correctie in de retourinformatie wordt verwerkt. Voor meer informatie verwijzen wij u naar de website van Zilveren Kruis.


Declaraties crediteren

op .

Als verzekeraars een declaratie goedkeuren die niet helemaal correct is, bijvoorbeeld omdat per ongeluk een verkeerde hoeveelheid is ingevuld, dan moet u deze declaratie crediteren. 

Landelijk is afgesproken dat een credit-declaratie precies hetzelfde moet zijn als de oorspronkelijke declaratie, maar dan zoals die in het systeem van de verzekeraar staat. Dus als de verzekeraar een prijscorrectie heeft uitgevoerd, moet u het gecorrigeerde bedrag (wat de verzekeraar heeft uitbetaald) crediteren. Dit betekent dat u een declaratie pas kunt crediteren als u de retourinformatie van de verzekeraar hebt verwerkt. Ook de rest van de informatie in de credit-declaratie, zoals bijvoorbeeld de uitvoerder en geleverde hoeveelheid, moet exact gelijk zijn. 
Als u bijvoorbeeld 100 stuks hebt gedeclareerd, wat 10 stuks moet zijn, dient u eerst de volledige declaratie van 100 stuks te crediteren. Daarna kunt u een nieuwe declaratie voor 10 stuks insturen.

Via CHA-Online kunt u met twee klikken correcte credit-declaraties aanmaken. Deze optie is echter alleen beschikbaar voor declaraties waar wij ook de retourinformatie van hebben. Vandaar dat alleen apotheken die gebruik maken van het Postbus Plus-Traject declaraties via CHA-Online kunnen crediteren.

Button nieuws